Drive & Ride dag 4

28 april 2024 - Treffen am Ossiacher See, Oostenrijk

Vroeg opgestaan en direct om 7.00 uur aan het ontbijt, want het wordt een zeer lange en intensieve dag met mooie bestemmingen in het  vooruitzicht. Oorspronkelijk wou ik na Bosnië rijden, maar ik zag dat het de combinatie van mooi weer, zondag en wegwerkzaamheden de situatie rond Ljubljana er niet makkelijk op maakten, dus een gedeeltelijk ander programma in elkaar geschroefd.

Om 7.30 uur vertrokken en binnendoor richting de Loiblpass gereden. Mooie route en vooral de haarspeldbochten vlak voor de tunnel zijn stijl en mooi om te rijden. Gelukkig weinig verkeer, dus volop genieten. Aan de andere kant van de tunnel minder spectaculair en rustig dalende weg richting Trzic. Daar richting de Dovzanova Soteska. Een smalle bergkloof, waar de weg is uitgehakt uit de bergwand en een gebied met veel wandelaars en bergbeklimmers. Mooie foto’s kunnen maken, maar mijn bestemming lag verder, want door gereden tot Jelendol en toen eerst de route genomen naar Koca na planini Dolga Njiva. Een hoeve boven op de berg met zelfgemaakte specialiteiten, vele dieren en overnachting in het hooi. Maar nu nog te vroeg in het seizoen… Toen terug gereden door het bos en een rondje gereden door het Stegovniski Slap bos en daar nog even gesproken met een motorrijder op een oldtimer uit de 50er jaren, die verbaasd was mij hier te zien. Rondje terug gereden naar Trzic en me hier 2.5 uur goed vermaakt. Net op tijd, want nu begonnen de dagjesmensen te komen.

Als tip van een Sloveense gids gekregen om de oude weg tussen Ljubljana en de kust te gaan rijden, dus bij Ljubljana Zahod weg 409 opgepikt en deze verder gevolgd. Eerst nog redelijk saai, maar voor Postojna een mooi traject met veel bochten. Duidelijk populair bij motorrijders, want bijna geen auto’s. Die gaan allemaal via de nieuwe snelweg A1. Ook opvallend het aantal motorrijders met duo passagiers. Bij Crni Kal mooi uitzicht op de snelweg, maar ook een fraaie kom bocht, waar een fotograaf me in het vizier nam. Hier ook de 409 verlaten om zuidelijk te gaan rijden richting Kroatië.

Bij Abitanti een onbemande grens over op weg naar Oprtalj. Het rustige broertje van Motovun, maar ook met de mooiste haarspeldbochten bij Livade. Nog wel even richting Motovun gereden, maar de commercie is nog steeds hetzelfde als 40 jaar geleden, toen ik hier met mijn ouders was in voormalig Joegoslavië. Veel bussen, toeristen en drukte. Snel foto’s gemaakt en verder, want het was inmiddels na 15.00 uur.

Terug gereden via de oude “vakantie route” langs Triëst, maar dan niet via de snelweg, maar onder andere via de SS-14 langs de Golf van Triest richting Udine. Daar de SS-13 verder richting de grens bij Tarvisio. Grappig was onderweg te zien dat een touringcar via de snelweg ongeveer net zo snel was als ik via de provinciale weg. Maar de bedrijvigheid in de dorpjes miste, zoals in Tarvisio.

Uiteindelijk weer terug in het hotel om 20.00 uur, dus net op tijd om nog te kunnen aanschuiven voor het laatste diner van deze vakantie.

Jouw reactie