Drive & Ride dag 1

25 april 2024 - Treffen am Ossiacher See, Oostenrijk

Gisteren alles klaar gezet. Renault Kangoo geladen met bagage, winter motorkleding voor de bergen en zomer motorkleding voor de Balkan etappes. Wat een luxe om zo op pad te gaan met de Airtrailer Mono en de BMW XCountry er achter op. Voor mij een echte primeur om zo op vakantie te gaan.

Vroeg vertrokken om 4.00 uur, aangezien ik onderweg nog een paar tussenstops ingepland had en de afstand vandaag 1200 km. bedraagt. Wat een luxe : drinken bij de hand, aangename muziek op de radio, cruise controle op 100 km/h en goed zicht bij de eerste kilometers in de nacht. Wat was ik blij dat ik alle ontberingen van het motorrijden ontliep : vanaf een half uur na vertrek continu regen, dalende temperaturen met als gevolg op de A44 bij Diemelstadt aan de noordkant van het Sauerland de autosnelweg helemaal wit was van de sneeuw. En na Kassel op de A7 af en toe forse hagelbuien. De Kangoo moest flink zijn best doen op de hellingen, maar de 4WD spoorde mooi en van de Airtrailer was weinig te merken, behalve een BMW die wel heel dicht achter de auto bleef “plakken”.

Heenreis verliep heel voorspoedig zonder files en technische problemen. Zodoende kon ik mooi rond de middag in München aankomen bij de BMW Motorrad Niederlassung aan de Frankfurter Ring in München. De plek waar ik mijn eerste stappen heb gezet richting motorrijden door hier op de terugweg met de trein vanuit Joegoslavië in 1988 mijn (BMW-)motorkleding te kopen om te gaan lessen. Later bleek dat ik hier bijna een uur gesproken had met een absolute BMW legende die hier elke middag kwam koffie drinken, namelijk Schorsch Meier, die voor BMW de TT op de Isle of Man gewonnen had. Hij reed toen mijn droommotor een BMW K100 vanuit zijn huis naar de vestiging om daar rond te hangen, aangezien hij geen autorijbewijs had ! Nu de plek voor motorrijdende BMW rijders in München (groot assortiment en nog steeds een ontspannen sfeer). Terwijl in BMW Welt waar ik daarna heen reed am Olympiapark, maar een paar motoren staan op de eerste verdieping. Voor deur wel een paar mooie foto’s kunnen maken en daarna door na een “Geheimtipp” voor BMW liefhebbers : BMW Klassik aan de Moosacher Strasse op de plek, waar BMW in München begonnen is. Nu in de werkplaats en de bibliotheek kunnen kijken en een broodje gehaald in het café. De stalling met alle voertuigen, die niet passen in het BMW Museum kun je op bepaalde dagen ook bekijken achter op het terrein in de imposante hal.

Redelijk snel München kunnen verlaten en via de roemruchte A8 (met inhaalverbod voor aanhangers) de Isernberg omhoog richting Salzburg. Daarna verder via de A10 Tauernautobahn richting Karinthië. Daar kunnen de vakantiegangers hun lol nog op komende zomer, wat een “Grossbaustelle”, slingerend van linker na rechterbaan enkelsporig door tunnels in plaats van 2x2 rijstroken. De digitale vignetten bleken super te werken, want zelfs de slagboom bij de Mautstelle ging sneller open, voordat ik de QR-code te pakken had.

Laatste stop aan het begin van de avond was de Sankt Maria zu Gmünd Kirche aan de B99 Katschbergstrasse. Voor zover ik weet de enigste kerk waar je met de auto (en aanhanger) dwars door heen kunt rijden. Dan heb aan één kant het altaar en de andere kant het koor … Dus een mooi toepasselijke  foto punt voor de bouwers van de Airtrailer uit Kampen.

Na de laatste keer tanken was het motorhotel en uitvalbasis de komende dagen in Treffen am Ossiacher See binnen het uur bereikt. Lossen van auto en aanhanger, die samen met de motor in de garage paste, samen met nog een motor van een hotelgast was snel gepiept. Lekker gegeten en toen vroeg na bed na een intensieve dag !

Jouw reactie