Track & Tour dag 6

9 mei 2024 - Carrickfergus, Verenigd Koninkrijk

Na de lange reisdag van gisteren, vandaag weer een rustdag zonder motor en op de planning staan een aantal bezoeken. Opvallend is dat dit hotel heel populair is bij Amerikanen die aankomen in Europa en vaak beginnen bij hun Ierse roots in (Noord-)Ierland bij hun Europa tour, zoals we hoorden bij het ontbijt. Wij blijven vandaag in Noord-Ierland en beginnen met een wandeling na het ontbijt richting het kasteel van Carrickfergus aan de overkant van de straat. Daar staan de eerste bussen al met (al weer Amerikaanse) toeristen. Daarna op de hotelkamer de spullen gepakt voor een lange dag.

Op het station van Carrickfergus dagkaarten gekocht voor alle OV en de trein genomen naar Belfast Lanyon Place. Vandaar via Saint George Market en May Street richting City Hall gelopen. Terwijl mijn dochter inkopen deed bij een plaatselijke hobby winkel, hoorde ik in de verte een bekend geluid, dus daar al vast heen gelopen en genoten van de beroemde straat artiest John Garrity. Deze had ter gelegenheid van het concert van Bruce Springsteen in Belfast zijn repertoire aangepast en trok hiermee veel fans. Na het winkelen richting de bussen bij City Hall gelopen en daar een stadsrondrit genomen om alle bijzonderheden van de stad te bekijken uit de turbulente geschiedenis.

Aan het begin van de middag richting Great Victoria Street station gelopen om de trein richting Portrush te nemen. Deze vertrok voor onze neus, dus op zoek naar een alternatief, aangezien deze slechts één keer per uur gaat. Gelukkig ging er een Goldliner Translink snelbus naar Colraine met tussenstop in Ballymoney. Onderweg al de nodige motorrijders gezien, die op weg waren naar de avondraces.

In Ballymoney uitgestapt om het plaatselijke museum te bezoeken, die een gratis tentoonstelling hadden ingericht rondom de NW200 en de Dunlop familie uit deze plaats. Iets verder op de straat in de kerk en eromheen een tentoonstelling van historische race motoren van liefhebbers uit de omgeving. Verwonderlijk was dat ook bij het Joey Dunlop Memorial Park er helemaal geen bezoekers waren. Als kers op de taart de bar bezocht van de erven van Joey Dunlop. Bijzondere plek met binnen allerlei historische attributen en zelfs zijn voormalige racemotor. Aangezien de bar naast het station ligt de tijd afgewacht om verder te reizen naar Portrush. In de trein de nodige fans, die ook na de races gingen per OV.

Helaas liep het plan in Portrush niet zo als gepland, want de paddock was niet meer lopend bereikbaar, zoals vorig jaar en de wegen waren al afgesloten. Dus besloten om ergens te gaan eten en via TV de races te volgen. Maar dat bleek een onmogelijke combinatie. Wel eten, maar geen TV of wel TV, maar geen eten. Ook was het veel drukker dan vorig jaar, dus een plekje aan het circuit was lastig te krijgen en ook de grote displays waren er dit jaar niet. Dus maar weer terug richting Belfast en Carrickfergus met de trein en de races via de stream gevolgd in de trein (voor zover mogelijk), want mobiel netwerk en hotspot zijn hier niet perfect.

Op het station de Translink OV dagkaarten weer ingeleverd bij het loket en uitgelegd dat we voor zaterdag toch andere plannen hadden.

In Carrickfergus wilden we nog even om 22.00 uur eten bij de McDonalds, maar die accepteerde alleen maar bezoekers met auto’s, dus ook dat was een nieuwe uitdaging, want we waren lopend of moesten de motor ophalen en dan nog geen eten... Uiteindelijk een mooi alternatief gevonden aan de overkant bij een soort van pizza/burger zaak en daar wat te eten meegenomen naar onze hotelkamer ter afsluiting van een toch wel mooie dag.

Jouw reactie