Track & Tour dag 5

8 mei 2024 - Carrickfergus, Verenigd Koninkrijk

De wekker gaat om 4.45 uur en we trekken de motorkleding weer aan en laden de motoren weer vol met bagage, want we moeten uiterlijk om 06.15 uur weer in de haven in Douglas zijn. Dat ging perfect, want we konden al voor 6.00 uur inchecken en stonden met nog een paar motorrijders en veel auto’s te wachten voor de boot, die ons naar Ierland zou brengen. Zelfde manier van vastbinden van de motoren, maar hier totaal overbodig, want wat loopt de MS Mannaman fantastisch rustig. Deze ex US Navy catamaran stuift stabiel met 80 km/h over het water en erachter een gave fontein vanuit de 4 waterjets achterlatend op zee. Eerst nog wat zee mist, dus telkens een waarschuwing dat we kwamen langs vliegen, maar dichterbij Dublin steeds zonniger.

Bestemming in Dublin was het Rock Café in het centrum, maar wat een chaotisch verkeer. Deed me denken aan Amsterdam. Volle busbanen, bellende trams en smalle rijbanen met files. De ellende begon al bij het verlaten van de veerboot, waar we door de Ierse Guarda nog even werden gevraagd naar ons paspoort. Bijna 1.5 uur stop & go rijden, niet bepaald mijn ding.

Bevrijdend werken dan de doorgaande wegen buiten Dublin. Toeristisch gereden richting noorden langs de nodige wegwerkzaamheden. Hier wordt beurtelings het verkeer achter een auto er langs geloodst, alleen jammer dat dit met een snelheid van 10 km/h gebeurd, waardoor je de snelheid met de koppeling moet regelen. Ook apart is de smalle historische brug op de N2 bij Slane, waar maar 1 rijstrook is in de doorgaande weg. Ongemerkt de grens tussen Ierland en Noord-Ierland een paar gepasseerd en gepauzeerd bij de Spar in Jonesborough, waar je kon betalen met ponden of euro’s, waarbij die laatsten toch de voorkeur hadden. Iets verder bij een Texaco getankt, die wel zo’n beetje alles had, wat je niet wilt zien bij een tankstation : vooraf betalen, frituurlucht door fish & chips en een Dixie waar het water enkel hoog staat als WC.

Genoeg om de laatste slag langs Belfast te rijden, net voordat daar de files beginnen op de ringweg. Daarna het ontbrekende stuk dat we vorig jaar hebben overgeslagen van de Causeway Coastal Route van Belfast richting Larne en alleen gezien hebben vanaf de veerboot. En na een lange dag aangekomen bij de Dobbins Inn in het centrum van Carrickfergus om 16.30 uur. Motoren mochten we achter in Beergarden parkeren en mooie kamer met uitzicht op het kasteel.

Omgekleed en kleine wandeling gemaakt naar het winkelcentrum en inkopen gedaan voor morgen en de voorraad op de motor weer aan te vullen. Ook even op het station navraag gedaan voor dagkaart OV voor morgen. Station is altijd bezet met personeel en kaartjes kunnen alleen op de dag zelf gekocht worden. Daarna lekker gegeten in het restaurant van de Inn en vroeg na bed.

Jouw reactie