Onderweg met Jacobus dag 5

10 september 2022 - Ordizia, Spanje

De afstand vandaag was te overzien, dus het uitgebreide Paradores ontbijt niet overgeslagen. 8.00 uur ontbijt, afscheid genomen van de Engelse groep uit Newcastle en om 9.00 uur onderweg naar de noordelijkste “woestijn” : Bardenas Reales. Per ongeluk een andere ingang van dit gebied gevonden via El Paso en lekker offroad gereden over de gravelwegen, totdat ik werd ingehaald door een BMW R1200GS en een KTM met Nederlandse en Duitse kentekens. Even later staan ze aan de kant om te bespreken welke route ze nemen. Blijken het motorrijders te zijn uit Lattrop en Nordhorn onderweg naar huis. Gebruik gemaakt om samen een paar foto’s te maken. Ondanks het vroege tijdstip al veel mountainbikers, Segways en campers onderweg. Die laatste groep verrast mij, want door het slechte wegdek blijft er waarschijnlijk geen kop en schotel heel ! Overigens wordt je voertuig er ook niet schoner van door alle stof en gruis. Volgende traject verliep langs Pamplona en onderweg hele stukken verbrand bos gezien. Ook van de verkeersborden kun je dan weinig meer maken, behalve de zwarte kleur. Volgende geplande stop is de Alto del Perdon, een overgang over de bergrug voor de wandelende pelgrims. Ik had verwacht hier alleen te zijn. Niets was minder waar : 60-70 pelgrims inclusief een trompettist voor verzoeknummers. Wat een feest, maar niet mijn ding. Foto’s gemaakt van het fraaie uitzicht en het monument, geluncht en verder. Korte route vandaag, maar me toch niet kunnen inhouden om via de NA-700 naar de top van de Etxauri te rijden. Daarna via de NA-120 op 1031 meter door de korte tunnel op de top van de pas Puerto de Lizarraga. Het laatste stuk naar het hotel via de GI-120 door het Nationaal Park Aralar, met veel korte venijnige bochten in de schaduw van het bos. Vanavond feest in het dorp in verband met een nationale feestdag in Baskenland met vele soorten cider…