Onderweg met Jacobus dag 22

28 september 2022 - Harwich, Verenigd Koninkrijk

Allereerst mijn excuses voor het late tijdstip voor dit verhaal. Waarom dat is, zal ik straks uitleggen. Vandaag de dag al voor het ontbijt begonnen met een kleine wandeling, want op nog geen 150 meter van het hotel ligt station Alresford, dat via Alton een aansluiting heeft op het nationale spoornet. Op een traject van 16 kilometer rijden ze hier met historisch materieel. Natuurlijk hier nog niemand aanwezig, maar je kon wel op het station rondkijken en fraaie wagons en een oude diesellocomotief kunnen bekijken. Daarna het typisch Engelse ontbijt met veel eieren, spek en worstjes. De bonen in tomatensaus en de gebakken tomaten maar even gelaten voor wat het was. Eerste bestemming was Goodwood. Een landgoed op een uur rijden, waar de Duke of Richmond er een rijke variëteit van zaken op nahoud. Naast het mooie kasteel, heb je hier een paarden renbaan, een vliegveld, een golfbaan en een heus racecircuit. Dat laatste had mijn interesse, want al hoewel de Goodwood revival net afgelopen was en men bezig was met afbreken kon je er de highlights nog zien, zoals de neergestorte UFO en de kleding uit de jaren 40, 50 en 60. Op het circuit kon je 30 minuten je kunsten vertonen onder begeleiding van een instructeur in snelle BMW's en Minis. En op het nabij gelegen vliegveld waren ze met een paar antieke vliegtuigen bezig. Kortom de moeite van het omrijden waard. Daarna een poging gedaan om bij de enigste veerpont van Londen over de Theems te komen in Woolwich. Door alle verkeer hier bijna 3 uur overgedaan, maar met name de noordkant van de veerpont (die overigens gratis is) is apart. De weg voert je namelijk op 20 meter voor de start- en landingsbaan van vliegveld Londen City en vliegtuigen komen op een paar meter over. Daarna door naar Basildon, waar ik een afspraak had met Phil Jones als afsluiter van deze reis. Hij is één van de bekendste fotografen in Engeland van motoren en lifestyle en had tijd om een fotoshoot met mij te doen. Bijna 3.5 uur bezig geweest op verschillende locaties in de buurt en een fantastische ervaring. Door de combinatie van regen, zon, mist en zowaar een regenboog fraaie foto's kunnen maken. Ook wilde hij nog een video maken over mij en Bumblebee. Die zal ik t.z.t. toevoegen. Om 18.00 uur weg uit Basildon richting Harwich om de laatste veerboot te nemen naar Nederland. En daar begon de ellende .... Door een calamiteit aan boord konden de passagiers en voertuigen van de dagboot met aankomst om 16.30 uur niet gelost worden. Dus konden de passagiers van de nachtboot er niet op. Uiteindelijk konden de dagboot passagiers de boot om 22.15 uur verlaten zouden wij om 23.00 uur vertrekken. Dat werd uiteindelijk 00.15 uur. Dus om middernacht zat ik nog aan een geboekt diner met een lege telefoon en in een hut die in de haast gereed was gemaakt.