Onderweg met Jacobus dag 7

12 september 2022 - Cangas de Onís, Spanje

Vandaag een ander dagritme. Namelijk mijn eerste “rustdag” en een dubbele overnachting in het hotel. Dus niks in te pakken, laat opstaan en kijken wat de dag brengt. Stiekem had ik al wel een route door de Picos de Europa gemaakt mocht ik nog zin hebben aan motorrijden. Het weer zou vanmiddag omslaan, dus de route ingekort en bijna lege tassen mee voor de boodschappen. Eerste deel ging door het onbekendere Ponga Nationale Park helemaal naar boven langs de Rio Sella via de N-625. Opgezocht uit een Engels tijdschrift en fantastisch. Geen verkeer, mooie natuur, lekkere bochten en verrassende tunnels. Daarna naar de Puerto San Glorio op 1609 meter hoogte, waar een bronzen gems staat waar iedereen mee op de foto gaat als je in de Picos geweest bent en bovendien een echte bikers meeting plek. Vanochtend waren hier al Engelse en Nederlandse motorrijders te vinden. Bijzondere volgende bestemming was het franziskaner klooster van Santo Toribio de Liebana. Dat naast Rome, Jeruzalem, Santiago de Compostela en Caravaca de la Cruz als heiligdom bestempeld is door het Vaticaan. Hier ligt namelijk een deel van het kruis van Jezus als relikwie. Net als in Banneux bussen vol pelgrims, echter alleen Spanjaarden. Geen buitenlands voertuig hier gezien. Dat terwijl het dicht bij Potes ligt : het centrum van campers, caravans en andere buitenlandse toeristen. Er door heen gereden, maar dat was wel de domper van de dag. Mega druk, vol met souvenirs en uitpuilende parkeerplaatsen met buitenlandse kentekens. De N-621 eruit was een optocht van vakantie verkeer. Totaal niet mijn ding en een echte tegenvaller, ondanks de fraaie weg. De eerste druppels gevoeld dus via de lege AS-434 en bijna lege AS-114 terug naar het hotel. Op die laatste weg nog genoten van een leuke situatie. Voor mij rijden 3 Engelse motorrijders. De voorste 2 op een snelle Ducati Multistrada, de achterste op een wat langzamere Yamaha Tenere. Ik loop op ze in en haal de Yamaha in en sluit aan bij de 2 Ducati rijders, die op de rotonde op hun maat stonden te wachten. Die zien in hun spiegels een motor aan komen rijden en stuiven voor mij weg. Na 5 kilometer komen ze er achter dat de 3e motor niet hun maat is, maar een Nederlandse BMW rijder….