Cymru dag 7

2 september 2023 - Llandudno, Verenigd Koninkrijk

Vandaag staat in het teken van cultuur, want na het ontbijt eerst een stukje rijden naar Port Sunlight en daarna door naar Liverpool.

Menigeen zal Port Sunlight niks zeggen, maar dit is de geboorteplaats van het industrieel concern UniLever. De heer Lever maakt hier zijn eerste zeepjes en soda om de was schoon te krijgen. Eén van de hedendaagse producten draagt nog steeds die naam : wastabletten met de naam Sunlight. Zijn vrouw vond dat de collectie meubels, schilderijen, kunst, porselein ook beschikbaar moest komen voor het publiek en hun werknemers. Dus toen de sociale woningbouw werd gestart voor de werknemers in een parkachtige entourage werd ook de Lady Lever Art Gallery gebouwd. Tegenwoordig entree met vrije gift en nog een bijzonder Jugendstil tekeningen expositie. Ook handig was dat we vanaf hier met het openbaar vervoer op en neer konden naar Liverpool.

Op de heenweg met de bus door de Queensway tunnel langs het voetbalstadion van Birkenhead en op de terugweg met de trein, aangezien we de laatste bus hadden gemist.

Na het assisteren bij concerten van the Analogues in Groningen wou ik de muziek van de Beatles toch van dichtbij eens bekijken. Dus in Liverpool met de dagkaart een tour gemaakt langs de legendarische highlights van de Beatles : Penny Lane, Strawberry Fields, Mendips, het geboortehuis van Ringo Star en het graf van Eleanor Rigby. Meest indrukwekkende moment was bij Strawberry Fields, dat eigendom is van het Leger des Heils. Hier was een concert gaande voor donateur en was die dag gesloten. Individuele bezoekers werden wel toegelaten, maar bussen en tours niet, dus geluksmomentje.

Aan het eind van de dag gegeten in Liverpool en weer terug naar het hotel. Bij Llandudno een uitdaging om terug bij het hotel te komen, want alle straten waren afgesloten. Het bleek dat de landelijke Goldwing club hier altijd het eerste weekend van september in de schemering een Light Parade over de boulevard organiseert. Daarvan staan genoeg filmpjes op de sociale media, maar even ons ontschoten ...

Jouw reactie