Cymru dag 9

4 september 2023 - Hay-on-Wye, Verenigd Koninkrijk

De dag begon goed, want het ontbijt bleek hier het beste te zijn van onze reis achteraf gezien. De ontbijtcrew had allerlei lekkernijen voorbereid, zodat het ontbijt geserveerd werd als een soort van 7 gangen ontbijt. De hoteleigenaar stond er om bekend een goede smaak te hebben en dat kunnen we alleen maar beamen.

Binnen een half uur stonden we bij de eerste attractie van vandaag : Pontsysyllte Aquaduct in het Union Canal. Een architectonisch hoogstandje ter overbrugging van de rivier de Dee in de vallei. De bouw werd goed uitgelegd in het museum waar je langs komt vanaf de parkeerplaats. Ook ter voet kun je over het aquaduct, maar je moet wel stalen zenuwen hebben, want je hebt te maken met tegemoetkomende voetgangers en aan één kant een diepe vallei en de andere kant een waterbak met narrow boats, die elkaar niet kunnen passeren. Fotogenieke locatie en verder gelopen langs het kanaal. Helaas zat Sian's café in the Garden nog dicht, anders hadden we de beste scones, carrot cakes, etc. van Wales kunnen proberen.

In de middag een toer gemaakt langs de mooie natuur in dit oostelijke deel van de Brecon Beacons. De mooiste uitdaging was de Devil's Staircase met een aantal haarspeldbochten met een stijgingspercentage van 25%. Bovendien hadden we geluk bij de Drover's Arm Inn in Sennybrdige Training Area. Dit is een oefengebied voor Defensie, waarbij de pub alleen open is als er geschoten wordt. In de verte hoorden we al de houwitsers, dus een cup of tea was mogelijk in dit unieke café.

We waren vroeg in ons volgende de hotel, dus nog even wandeling gemaakt in de grensplaats tussen Engeland en Wales ter voorbereiding van morgen.

Jouw reactie