Cymru dag 1

27 augustus 2023 - Folkstone, Verenigd Koninkrijk

Vandaag vertrekken naar een nieuwe bestemming : Wales. Gekozen vanwege de wisselende landschappen. Van de ruige bergen in Snowdonia, tot de liefelijke heuvels in de Brecon Beacons. En van de ruige kusten op het schiereiland Anglesey tot de mediterrane sferen in het zuiden. Ook gekozen voor een alternatieve overtocht, namelijk met de trein : Euroshuttle in plaats van de veerboot.

Toeristische route genomen via Zeeland en de Westerscheldetunnel (buiten de drukte van Antwerpen) langs de Belgische kust richting Calais. Hier een reservering van de trein om 14.00 uur en die tijd bleken we hard nodig te hebben. Inchecken bij de trein is van een andere planeet vergeleken bij de veerboot. Bij zuil aanmelden dat je er bent, dan via een "detour" over de parkeerplaats van het winkelcentrum naar de loketten van achtereenvolgens Franse douane, immigration office, drugscontrole en Engelse politie voordat je mag aansluiten op het opstelterrein. Met alleen een toilet en een aangekondigde vertraging op de borden van een uur niet een bepaald florissant begin van de vakantie. Opvallend weinig buitenlanders op het opstelterrein (veel Engelsen en een paar Fransen).

Buiten was het al warm, maar in de wagons (zonder werkende airco) nog veel warmer met temperaturen ver over de 30 graden. Gelukkig maar een half uur voordat we ongestoord de Engelse weg op konden rijden naar ons hotel in Folkestone.

Omdat we mooi op tijd waren nog een kleine wandeling gemaakt. Ronduit verrassend : kleurrijke strandhuisjes, kunst van Yoko Ono, fraai aangelegd park tussen boulevard en strand en afwisselende architectuur (van art-deco tot victoriaans en van modern tot landelijk). Het was een feestdag, dus winkels waren dicht, maar veel mensen in de eetgelegenheden. Voordeel was ook de gratis parkeerplaats bij het hotel direct aan de kust. In de avond het eerste Engelse diner in het hotel.

Jouw reactie