Onderweg met Jacobus dag 2

7 september 2022 - Guérigny, Frankrijk

Vandaag een dag zonder planning. Wel een uitdaging, want meer dan 450 kilometer te overbruggen en 1 van de langste etappes. Gelukkig had het motel al ontbijt vanaf 6.00 uur. Bij het eerste daglicht op pad om in Luxemburg af te tanken. Daarna mooie route door de bossen en de heuvels. Een ree sprong voor de motor langs in Surre in Luxemburg en in Louftemont hadden de boswachters de route weer vrij gegeven na blokkade in verband met bosbrand gevaar. Daarna op zoek naar de fietsroute richting Santiago, maar hier te weinig snelheid kunnen maken om voor donker in Guerigny aan te komen, dus alternatief gevonden in de Voie Sacree tussen Verdun en Bar-le-Duc. Mooie route met veel informatie onderweg over WW1. In Bar-le-Duc de route genomen naar boven richting kasteel Marbeaumont. Daarna moeten besluiten om een snelle route te nemen richting Troyes en Auxerre. Na mist en regen, begon de zon te schijnen in Chablis. Hier wel veel tractoren op de weg in verband met de wijnoogst. Nog een uur te rijden en een file op de N151. Na het begin van de rij gereden en daar een verschrikkelijke puinzooi aangetroffen : een BMW R18 motor in twee stukken, links en rechts een auto op de kop in de sloot en midden op de weg nog een auto met heftige schade. De gendarmes vertelden dat er dodelijke slachtoffers waren en de weg tot laat geblokkeerd zou zijn. Een agent adviseerde mij de Route Noire door het bos te nemen. Te smal en lastig voor auto’s en trucks, maar voor een offroad motor goed te doen. Dit gedaan en per ongeluk weer op de fietsroute naar Santiago terecht gekomen. Besloten om de laatste kilometers de route met de motorfiets te volgen, wat goed te doen was. Uiteindelijk om 17.00 uur van de motor gestapt.