Noordkaap dag 14

20 september 2021 - Mosjøen, Noorwegen

Tja, hoe zal ik verhaal beginnen…

De uitdagendste dag uit de hele reis. Tot vanochtend had ik het veilige plan A via de E6 en het uitdagende plan B via weg 17.

Bij de BMW dealer in Bodo de beslissing genomen. Ik wou even zeker weten dat de ketting weer goed op spanning stond, ze misschien een kleine Inbus M3 hadden om de lamp zonder tie raps vast te zetten en een flesje vizier reiniger te kopen. Buitengewoon vriendelijke mensen overigens bij Artic Motors. Er stond nog een lesmotor, waar de instructeur achterop zit met hendels voor rem en koppeling. Hebben we dat in Nederland vroeger ook niet gehad ?

Het is plan B geworden ! Bijna 500 kilometers, 3 wegopbrekingen, veel tunnels en 3 veerboten, waarbij de middelste overtocht alleen om 12.10 of 14.50 uur vertrok. En daarbij nog een aantal bezienswaardigheden onderweg. Bedoeling was om dan voor zonsondergang (19.30) in Mosjoen aan te komen.

Hieronder de belevenissen van vandaag :

Bij de Saltstraumen was het net eb geweest en bij opkomend tij waren de maalstromen slecht te zien.

Toen verder over Toeristenweg 17. Eigenaardigheid is dat alle toiletten langs de weg architectonische hoogstandjes zijn met als hoogtepunt die op de parkeerplaats Ureddplassen. Daar gestopt om te urineren ! Absoluut een belevenis.

Tunnels ten over. Of het de tolplichtige Toventunnel van 11 kilometer was, de kaarsrechte maar pikdonkere Svartisentunnel van 8 kilometer of de Straumdalstunnel. Hier waren werkzaamheden in de tunnel en moest iedereen een uur wachten om onder begeleiding door de tunnel te rijden. Men was een nieuwe betonnen bovenzijde aan het aanbrengen. Gevolg was dat lange stukken een poederachtig cement als wegdek hadden gekregen. Van achter mij rijdende Duitse campergasten kreeg ik bij de 2e veerboot nog complimenten hoe behendig  ik de motor door het mulle cement stuurde. De offroad training toch nog niet voor niets geweest …

Onderweg ook nog de fantastische Svartisen gletsjer kunnen bewonderen, die alleen per boot bereikbaar was.

Bij de 2e veerboot de poolcirkel weer gepasseerd en meteen de uitdaging voor de 3e veerboot. Ik moest de 18.45 uur boot halen, anders 2 uur wachten en heel laat in het donker in het hotel. Ik kwam aan om 18.50 uur en de boot had vertraging… Kon er dus gelijk op en mee.

Volgende uitdaging was nu de brandstof, want ik had bij de 3e veerboot willen tanken bij de vertrekhaven. Aan de overkant ging meteen het reservelampje aan. En nog 55 kilometer tot het dichtstbijzijnde tankstation. Zou ik de hulp van een storingsdienst nodig hebben ? Net niet, er zat bij het aftanken in Mosjoen blijkbaar nog 1 liter in de tank !

Kortom een geweldige dag gehad van bijna 12 uur met een happy end en de juiste keuzes.