Cymru dag 8

3 september 2023 - Llangollen, Verenigd Koninkrijk

Na het ontbijt de bagage ingeladen om daarna als één van de eersten bij Victoria Station van de Great Orme Tramway aan te komen. Goed gepland, want er stond al een forse rij en we moesten de eerste tram voorbij laten gaan. Gelukkig reden ze een half uur dienst, zodat we snel met een overstap op Halfway Station verder konden naar de top. Boven op de top van de Great Orme een mooi uitzicht over Llandudno, de Ierse Zee en Anglesey. De expositie bezocht over natuurbeheer in het Country Park Visitor Centre en de historie van het Summit complex in de tijd van oorlogen als radar- en afluisterstation. Toen het drukker werd met bezoekers met de tram, kabelbaan of via de straat besloten weer terug te gaan. Op Halfway Station de reportage over de historie van deze tram bekeken. Weer in Victoria Station een kleine wandeling gemaakt over de promenade (vol met motoren) en de kermis attracties. Opvallend hoeveel bezoekers liever hier op de kiezelkust zitten, dan op het zandstrand in Tenby...

In de middag begonnen aan een rit richting Horseshoe Pass en het legendarische Ponderose café. Verzamelpunt voor alles wat wielen heeft, een kwestie van zien en gezien worden. Eten hier heeft veel weg van en wegrestaurant met een menukaart bestaande uit fish & chips, ice en scones wat in recordtempo klaar is. Op de route verder niet gekozen voor de nieuwe Horseshoe Pass maar de oude smalle weg en halverwege afgeslagen richting World's End en Minerva. Das was wel één van de leukste single track wegen, die ik ooit gereden heb : hoog achtbaan gehalte in de natuur en zeker aan het einde bij de passeren van het riviertje spekglad, waarvoor ik al gewaarschuwd was door Leonoor van LNR Moto.

Eindbestemming vandaag was de Mulberry Inn in Llangollen. Hier hadden we volgens mij de grootste kamer in het hotel op de begane grond, ideaal.

Het was nog mooi weer en op de kaart nog een paar geocaches gevonden op loopafstand, dus in het dorp nog even een kleine ronde gelopen.

Jouw reactie