Cymru dag 6

1 september 2023 - Llandudno, Verenigd Koninkrijk

Vandaag wordt een dag van keuzes maken. Zoveel leuke dingen in de buurt waar een keuze uit gemaakt kan worden.

Moeilijkste keuze was om Portmeiron niet te doen, maar toch een leuke dag er van gemaakt. Want vanuit de Brigands Inn eerst richting Porthmadog, want het eerste doel was de West Highland Heritage Railway. Een smalspoor trein, die een van de grootste netwerken in Wales rijden, van kust tot berg, tot complete dagtours. Gekozen voor het traject van Porthmadog naar Blaneau Ffestiniog en vooraf de laatste tickets kunnen boeken voor de 1e klasse. Hier is 1e klasse echt van meerwaarde, want naast het gratis parkeren, krijg je een zitplaats in een aparte fauteuil in het panorama rijtuig voor- of achteraan de trein. Daarbij nog een glossy magazine gekocht met de routebeschrijving en bezienswaardigheden onderweg. Fantastische rit met mooie natuur, schapen op het perron, die mee wouden en tijd om in Blaneau Ffestiniog rond te kijken. Deze voormalige hoofdstad van de leisteen ligt midden tussen de groeven, van waaruit bijna heel Engeland e.o. is voorzien van dakbedekking. De trein maakt gebruikt van het traject van de afvoer van deze leisteen.

Aan het begin van de middag naar het schiereiland Anglesey en daar als eerste gestopt bij het station met de langste naam : Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch. Niet bepaald het drukste station, maar wel een winkelcentrum dichtbij. In de Coop onze voorraden voor onderweg aangevuld en verder richting Holyhead. Bekend van de vertrekhaven van Stena richting Ierland. Net voor de plaats slaan we af en aan het eind van de middag komen we aan bij de parkeerplaats van de meest bekende vuurtoren van Wales : South Stack Lighthouse. De eigenaresse van de plaatselijke horeca RSPB Cymru Ynys Lawd maakte ons attent op het feit dat alles dicht ging en dat betaald parkeren niet meer nodig was. Na een kleine wandeling langs Elin's Tower de 400 trappen naar beneden richting de vuurtoren en natuurlijk weer terug kwamen we bij een leeg terras aan, waar we de zonsondergang genoten met de inkopen van de supermarkt. Veel hobbyfotografen gezien, die ditzelfde moment wilden vastleggen.

Laat op de dag verder terug over de snelweg via de massieve Britannia Bridge via Conwy richting Llandudno. De volgende plaats waar we 2 nachten zullen verblijven.

Jouw reactie