Noordkaap dag 11

17 september 2021 - Leknes, Noorwegen

Gisteren las ik het bericht dat de motor racer Boet van Dulmen was overleden als gevolg van een aanrijding met zijn fiets. Hij won als privé rijder slechts 1 GP : 1979 Imatra op zijn 500 cc. Bizar toeval vorige week rij ik mijn eerste rondje daar met mijn 650 cc. BMW …

Terug naar de dag van vandaag. De Garmin navigatie weer aan de praat gekregen en gelijk hem een avontuurlijke route laten berekenen om te kijken of de spanningsverzorging stabiel blijft. Zowaar de hele dag goed gewerkt na de WD 40 behandeling van gisteren.

Verrassend is dan ook de route vanaf Tromso via het vliegveld en weg 858 in plaats van via de E8. Ja, diezelfde weg die ook langs Hengelo gaat. Met de motor gratis de Rijotunnel onder het Balsfjorden richting de E6. Even op deze doorgaande weg en daarna verder op de weg 857.

Ik moest nog tanken, maar een tankstation in het grote donkere bos vinden leek me een uitdaging. Totdat de navigatie meldt dat er een Shell station in Skjold aan de route ligt. Daar aangekomen een full service tankstation! Ligt tegenover de kazerne en is naast tankstation : postkantoor, supermarkt, bushalte voor militairen en snackbar tegelijkertijd.

Daarna verder over weg 87. Bij het Gratangerfjord hoor ik ineens gerammel. Dus een parkeerplaats opgezocht om op onderzoek te gaan. Het borging van de linker verstraler is voor zichzelf begonnen en de lamp hangt aan de kabel. Gereedschap gepakt en alles provisorisch weer vastgezet. Hulp van een voorbijkomende Noorse loodgieter bleek niet noodzakelijk.

Het toetje was wel de E10 richting Solvaer en de Lofoten. Hier een half uur voor moeten wachten bij de afrit Sortland in verband met freeswerkzaamheden in de tunnel slechts eenrichtingsverkeer met een gids auto voorop. Maar daarna: de mensen die dit stuk weg hebben aangelegd verdienen een lintje. Tunnel in, tunnel uit, hoge brug over, door een gat in een rots. Fabelachtig gaaf. Het is dat je moet doorrijden en dit niet meer in de route zit, maar dit smaakt naar meer.

Hoe verder je de Lofoten oprijdt, des te ruiger wordt het landschap en de rotsformaties. Het was eb toen ik langs de kust reed en de rotsen gaan gewoon door onder water en op het wad.

Kortom een enerverende dag, waarbij kilometers hier relatief zijn. Om 7.45 uur getrokken uit Tromso en om 16.45 uur in Leknes en daarbij slechts 488 kilometer afgelegd.

1. Mathieu:
    17 september 2021
    Mooie foto's en leuke verhalen Tom. Zo te zien heb je het erg naar je zin.
    Geniet er nog even van!
    Groetjes Mathieu