Cymru dag 10

5 september 2023 - Crickhowell, Verenigd Koninkrijk

Nadat we gisteravond al een beetje door de straten van Hay-on-Wye gelopen waren vandaag de uitvoering van het plan wat we wilden zien bij daglicht. Na het ontbijt een kleine omweg voor de spijsvertering gemaakt langs de oevers van de Wye op de grens tussen Wales en Engeland om vervolgens via een steegje uit te komen in de voormalige bioscoop. Dit is wel één van de grootste boekenwinkels die je hier kunt vinden : twee etages vol met lees-, reis-, oude, kinder-, studie-, hobby en onbekende boeken. Daarna door richting centrum en volgende stop was bij het kasteel met natuurlijk ook weer een boekenwinkel. Ze zijn nog volop bezig met de restauratie, maar wat klaar is, ziet er zeer fraai uit. Daarna via de kaas- en botermarkt na het oude gedeelte van dit plaatsje. Hier kom je meer in de andere tak van sport, wat je hier veel kunt vinden, namelijk antiek. Van zeer luxe en duur, tot apart en aantrekkelijk qua prijs. En zo ook een paar kleine handzame dingen gekocht voor thuis. In zulke plaatsjes vind je ook vaak winkels voor het goede doel en met de name de winkel voor het British Red Cross had een mooi assortiment. Met mijn ledenpas zelfs nog extra korting gekregen ...

Het middag programma was gepland om te genieten van de natuur in de Brecon Beacons. Helaas was de Gospel Pass nog afgesloten vanwege een aardverschuiving, dus een flink stuk omgereden naar Llanthony Priory. Fantastische rit on single tracks naar een voormalig klooster, kerk en hotel/restaurant. Aangenaam rustig om hier een paar mooie foto's te maken en een stukje te lopen. Lekker geluncht op de parkeerplaats met de etenswaren, die we voor vertrek uit het hotel gekocht hadden. Helemaal niet druk en de spaarzame bezoekers waren geïnteresseerd hoe Nederlanders dit konden vinden ! Het klooster is een ruïne, maar de naastgelegen kerk is van binnen zeer de moeite waard om te bekijken.

Aan het eind van de middag weer op de smalle wegen verder naar het nabij gelegen Crickhowell naar wel één van de bijzonderste hotels op de route. Hier hadden we een kamer in een soort van appartement gebouw op het binnenterrein van Bear Hotel, met parkeerplaats en terras voor de deur. Veel zakenmensen en toeristen hier (voor het eerst). Ook hier na het eten de omgeving verkend om de voorraden morgen aan te vullen en een paar geocaches te zoeken in de schemering.