Real Road Racing

16 maart 2023 - Almelo, Nederland

Zoals jullie in de vorige reizen al hebben kunnen lezen heb ik een zwak voor BMW motorfietsen en de motorsport. Bij de reis naar de Noordkaap omgereden om het legendarische stratencircuit bij Imatra te rijden langs de Russische grens met de beroemde spoorwegovergang. In Berlijn de BMW motoren van Michael van de Mark (World Superbikes) en Peter Hickman (British Superbike & Isle of Man) van dichtbij bekeken. En bij de rondreis in Spanje de circuits van Magny-Cours,  Motorland Aragon en Goodwood bezocht. Veel motorsport liefhebbers vinden de Isle of Man het ultieme motorsport evenement, maar ondanks de populaire lettercombinatie TT heb ik meer respect voor de Ierse varianten. Niet een tijdrit maar echt racen op de openbare weg, zoals dat vroeger ook in Tubbergen, Luttenberg en Hengelo vaak gebeurde. Ze hebben een hele serie races : Ulster GP, Cooktown 100, Southern 100 om er maar een paar te noemen. Maar veruit de belangrijkste is de North West 200, met meer dan 150000 toeschouwers in de raceweek, waarbij er gereden wordt op donderdag avond en zaterdag. Dus dat wordt het hoofddoel van de reis. Lang leek het erop dat het niet door zou gaan, vanwege de financiële problemen met de aansprakelijkheidsverzekering, die de afgelopen jaren vervijfvoudigd was. Maar vandaag kwam het goede nieuws dat een nieuwe sponsor het gat heeft gedicht.

Drie wijzigingen ten opzichte van de vorige reizen : aanzienlijk korter, ander gezelschap en andere motor. De reis is van 10 t/m 15 mei en gaat via Schotland naar Noord-Ierland, Ierland en vice versa met 2 ferry overtochten tussen Newcastle-IJmuiden en Belfast-Cairnryan. Mijn dochter en haar vriend gaan mee op een Honda Africa Twin. En Bumblebee blijft thuis en Hans Peter (de snelste variant van een K1200S) gaat mee tussen al dit PK-geweld.

K1200S HP

We hebben tickets voor de langzaamste bocht op het circuit tussen Portrush, Portstewart en Coleraine met een groot scherm in de buurt om niets te missen en hopen op mooie foto's en weer ...