Real Road Racing dag 6

14 mei 2023 - Newcastle Upon Tyne, Verenigd Koninkrijk

Ballintoy - Stranocum - Belfast - Cairnryan - New Galloway - Newcastle

De laatste dag alweer van de vakantie, maar nog wel 2 bijzondere dingen op de planning. We hadden de eerste boot vanuit Belfast geboekt, dus inchecken voor 06.45 uur. Dus vroeg op pad, maar ook de mogelijkheid om een paar mooie ochtend foto's te maken bij de Dark Hedges ook uit de serie The Game of Thrones. Normaal is de Bregagh Road afgesloten voor verkeer in verband met hordes bezoekers, maar om 05.45 uur niemand (bezoekers/handhaving) te bekennen in de schemering. Dus een paar gave sfeervolle foto's kunnen maken.

Bij de veerboot vanuit Belfast mooi op tijd en wederom niet de enigste motorrijders. Tientallen hadden ook dit idee, dus op de kade nog even motorpraat gedaan. Dezelfde route, dezelfde hut en dezelfde bemanning. Feest van herkenning. Bijzonder attent dat ze kwamen melden dat de noordelijke route vanaf de boot door een ongeval compleet was afgesloten. Daarom met alle motorrijders en overig verkeer richting Newton Stuart op de A75. Apart om te zien hoe Engelse motorrijders nog steeds het race gevoel hebben en vol gas of met een wheelie voorbij kwamen.

We hadden echter andere plannen, namelijk om bij Newton Stuart de Queen's Way (A712) te gaan rijden. Tamelijk onbekend, maar een soort van Holterberg route XXXL. Bijna geen verkeer, maar veel bossen, rotsen, wildparken en een groot stuwmeer. Bocht naar bocht, elke keer een ander uitzicht en omhoog en omlaag, mooier kun je de vakantie niet afsluiten. En voordeel was dat dit korter was dan via de doorgaande A75, met als gevolg dat we bij Crocketford weer voor de verbaasde racende Engelse motorrijders invoegden ...

Laatste stuk naar de boot in Newcastle was druk en inmiddels bekend. Nog overwogen om te gaan kijken bij de Hadrians Wall, maar het bewolkte weer deed ons besluiten om maar door te rijden en misschien een plekje voor op de boot te bemachtigen. Bij de douane in Newcastle bleek een bekend probleem zich meester van mijn motor gemaakt te hebben. Niet starten als de motor warm is. Kwestie van 15 minuten wachten en daarna direct aanslaan. Notitie gemaakt voor een bezoek aan de dealer, want nu alles kunnen testen (zij standaard schakelaar, neutraal, versnelling en tank dop openen gaven geen soelaas). Ook hier weer dezelfde boot, dezelfde bemanning en dezelfde hut, maar helaas op het tussendek tussen de auto's moeten parkeren. De laatste vakantie nacht (op de boot) ...