Real Road Racing dag 4

12 mei 2023 - Ballintoy, Verenigd Koninkrijk

Ballintoy - Coleraine - Magilligan - Greencastle - Malin Head - (London)Derry - Coleraine - Ballintoy

Vandaag een dag dat we weer op pad gaan met de motoren, maar dit keer zonder bagage. Een rit richting Ierland gepland, maar eerst de motor maar aftanken, gezien de beperkte beschikbaarheid van Super Plus. Van de taxichauffeur de tip gekregen om te tanken naast de McDonalds in Coleraine. Hier hadden ze alle brandstoffen, tot aan kerosine toe voor de laagvliegers ! Daarna richting richting de veerpont naar Ierland bij Magilligan. Vlak voor de veerpont viel me al op dat bij de grote gevangenis er veel mensen buiten stonden en we onderweg een undercover politie auto hadden ingehaald. Groter de verwondering dat er rondom de toegang tot de pont alle hoge hekken dicht waren. Even later tekst en uitleg van de agenten in de undercover auto : er was een "safety incident" in de gevangenis en protocol is om de weg af te sluiten, die ze net voor ons weer hadden geopend en de ontsnapping naar Ierland te blokkeren door de veerpont uit de vaart te nemen. Gelukkig alles weer onder controle en ze belden de veerman aan de Ierse kant dat hij weer mocht komen. Populaire route voor motoren, aangezien 70% aan boord 2 wielen had bij de korte overtocht.

Daarna door naar het noordelijkste puntje van Ierland. Weer een fantastische weg voor ons zelf langs de kliffen en de Trawbreaga Bay. We waren hier weer lekker vroeg, zodat we de Lloyds Tower en de EIRE 80 markering rustig konden bekijken onder genot van koffie en warme chocolademelk van de plaatselijke mobiele koffietent. De markering stamt nog uit de tijd van de WWII, om aan te geven aan piloten dat ze bij het neutrale Ierland waren. Op de terugweg op de R242 gestopt bij een legendarisch bord : R2D2. Hier stonden 2 fietsers al foto's te maken, maar we hadden als bonus de LEGO versie meegenomen van de kleine robot uit Starwars. Voor deze film zijn hier in de buurt opnames gemaakt, vandaar het eerbetoon.

Verder naar serieuze zaken en wel de omgeving van Sunday Bloody Sunday (van U2 bekend) in Londonderry voor de Unionisten en (Free) Derry voor de katholieke Bogside inwoners. Indrukwekkende plek, met veel protest muurschilderingen, monumenten voor de vele slachtoffers en zeer interessant Museum of Free Derry. Ongelooflijk hoe sektarisch geweld eind vorige eeuw hier een slagveld heeft aangericht. Je vergeet bijna te kijken naar de stadsmuren op deze locatie ... Nog even langs de Peace Bridge over de Foyle gereden om dit af te sluiten.

Opmerkelijk was wel dat Ierland alles aangeeft in metrische waarden (50 km/h) en Noord Ierland alles in imperialistische waarden ( 50 miles/hour). Daarbij is er geen fysieke grens, dus als je hier de route rijdt langs de grens dan is het goed oppassen, dat het niet te hard of te langzaam gaat. Ook het verschil in wegdek was opmerkelijk. In Ierland alles top, terwijl we in Noord-Ierland, Schotland en Engeland menig keer de diepe gaten moesten ontwijken. Ook het betalen in Euro's was weer even een verademing.

We wilden nog naar Ballymoney om Joey's Bar en het Joey Dunlop Memorial Garden te bekijken, maar op vrijdag avond was de spits begonnen. En dat in combinatie met de vele bezoekers aan de NW200 race op zaterdag, zorgde voor tijdnood, zodat we nog even langs het tankstation in Coleraine gereden zijn om af te tanken en daarna naar het hotel terug, waar het aandeel bezoekers aan de races inmiddels ook was gegroeid. Evenals het aantal coureurs dat door Main Street Ballintoy hun kwaliteiten liet horen en zien.