Real Road Racing dag 3

11 mei 2023 - Ballintoy, Verenigd Koninkrijk

Ballintoy - Portrush - Ballintoy

Vandaag de eerste dag zonder motor op pad  : een combinatie van veel cultuur snuiven en races en kwalificaties bekijken.

Na het ontbijt stond een ochtendwandeling op het programma, aangezien 2 bekende attracties op loopafstand van het hotel lagen. Thuis vooraf een  ticket gereserveerd in het eerste tijdvak voor een bezoek aan de Rope-a-Bridge. Een touwbrug naar een klein eilandje met een oud vissershuisje met uitzicht op het grotere bewoonde Rathlin Island met 2 vuurtorens en het vasteland van Schotland. Na een beetje motregen werd het snel droog en dat was misschien de reden dat van de gereserveerde 40 plaatsen per 1/2 uur we maar met 6 mensen onderweg waren hierheen. Daardoor alles rustig en mooi kunnen bekijken. Daarna op het kustpad terug gelopen naar de fraaie haven Ballintoy, ook een filmlocatie uit de Game of Thrones serie. Om ten slotte via de oude kerk met een graf van een in Nederland gesneuvelde militair terug te lopen naar het hotel. Na zo'n 4 kilometer wandelen een dagkaart gekocht voor de streekbus "Causeway Rambler" richting Portrush.

Onderweg uitgestapt bij de Giant Causeway, waar we net voor de middag kaarten vooraf voor hadden gereserveerd. Beetje jammer geld, want we waren niet met de auto (gratis parkeren met reservering), konden een audio tour doen (met 60 anderen) en gebruik maken van de toiletten in het museum. Dat terwijl we gratis door hadden lopen naar de bijzondere hexagonale steenkolommen langs het strand ontstaan door een vulkanische reactie. Wat een tegenstelling tot het ochtend programma : bussen vol toeristen uit alle werelddelen. Een toeristenmagneet. Om die een beetje te ontvluchten gekozen voor de zwaarste wandelroute bovenlangs de kliffen en dan beneden weer terug naar de ingang. Mooi om te zien, maar het geld niet waard, zeker als je weet dat het gratis ook goed kon.

Daarna door met de streekbus via Bushmills langs Dunluce Castle naar Portrush. En daar gekeken hoe we dit zaterdag konden aanpakken, als het hoofdrace programma van start gaat. Een SPAR gevonden voor de broodjes en drankjes en de route naar de Metropole tribune bepaald in een nieuwe pub bij het station. We waren mooi op tijd, zodat we het einde van de kwalificaties nog konden zien. Nog even één van de laatste programmaboekjes gekocht om alles beter te kunnen volgen. Beetje vreemd gaat het er wel bij deze wegraces aan toe : na de kwalificaties zijn de wegen 2 uur weer vrij voor alle verkeer om daarna weer te worden afgesloten voor de avondraces. Mijn favoriete BMW raceteam was na de kwalificaties plotseling gediskwalificeerd omdat ze met carbon wielen reden en dat overal mag, behalve bij de NW200 ... Veel rode vlaggen en herstarts, dus uiteindelijk maar 2 races in plaats van drie in de avond, die goed te volgen waren via het grote scherm en het commentaar via de speakers.

Na afloop geprobeerd om met een taxi weer bij het hotel te komen. Een behoorlijke uitdaging, aangezien het aantal taxi's beperkt is en de meeste taxi chauffeurs niet in de file na afloop van de races willen rijden. Maar na 30 minuten een taxi gevonden, die via een sluipweg langs mooie villa's ons weer naar het hotel heeft gebracht. Wel vooraf betalen, aangezien de ontvangst bij het hotel van wifi en telefoon er niet was...