Real Road Racing dag 2

10 mei 2023 - Ballintoy, Verenigd Koninkrijk

Newcastle - Gretna Green - Cairnryan - Belfast - Ballintoy

Rustige overtocht gehad richting Newcastle en vanochtend kunnen genieten van de eerste Engelse ontbijtproducten (scrambled eggs, braadworstjes). En in de warme cabine was de motorkleding inmiddels ook weer redelijk droog. Op het autodek een grote verrassing : de motoren waren droog maar het autodek was veranderd in een ijsbaan. De vrachtauto naast ons met nieuwe campers erop had zo'n 100 liter diesel gelekt net voor de uitgang van de veerboot. Ik heb nog nooit een bootsman zo boos gezien op de chauffeur van de autotransporter en iedereen moest blijven staan, totdat het hele dek voorzien was van absorberend grid.

Dus met lichte vertraging van boord en door een rustig Newcastle (afgezien van een ambulance met veel haast) op weg naar de eerste bestemming : Gretna Green. De eerste plaats over de grens tussen Engeland en Schotland en bekend als trouwlocatie. We hebben gestopt bij de Old Blacksmith Shop, één van de top trouwlocaties, waar op dat moment ook een stelletje trouwden net als de andere 5000 mensen per jaar. Wel een commercieel iets, maar grappig om even rond te kijken. Daarna verder Schotland in door de provincie Galloway en Dumfries, bekend om zijn koeienras. Bij Creetown de eerste tankstop en snel tot de conclusie gekomen dat de brandstof voor de BMW schaars te verkrijgen is. Super 98 is alleen te krijgen bij de Shell en Tesco. Dus voor nood Euro 95 getankt bij de dorpspomp. Wel even verder gekeken hoe de situatie in Noord Ierland was. Niet veel beter buiten de grote steden ... Na een korte stop en genieten van het mooie kustuitzicht op de A75 naar Stranrear en Cairnryan. Bij de eerste plaats geen fanvlag van FC Twente gezien... Bij Cairnryan wel een intensieve controle op bagage, maar weer niet op documenten, zoals bij de intocht in Engeland. Kwestie van verlaten van het Brexit gebied, aangezien (Noord-) Ierland weer tot Europa behoort. De Poolse bemanning, die voor nood met de Stena Danica op deze lijn de overtocht verzorgd, aangezien de Superfast veerboot voor onderhoud in het dok lag, was nog niet heel bedreven in grote groepen motorrijders. Zo'n 80 motoren vastzetten vergt veel tijd en we gingen met groepjes van 10 naar binnen. We zaten in het midden en kregen nog net een deftige hoosbui over ons heen.

Bij aankomst in Belfast was het weer droog. Makkelijk Belfast uitgereden richting Larne om daar de North Antrim Coast Road op te pikken. Een weg die zeker in de top 5 mooiste wegen thuis hoort met vele iconische passages langs The Arch, Madman's Window, het Londonderry Arms hotel dat ooit van Winston Churchill is geweest, dwars door Cushendall op weg naar de hoogvenen bij Ballypatrick Forest. We hadden nog naar Torr Head willen rijden, maar helaas was deze smalle weg afgesloten wegens werkzaamheden. Daarom mooi op tijd in ons hotel voor de komende dagen aangekomen, met vele verwijzingen naar de opname van de Netflix serie Game of Thrones, zoals te zien op de foto's.