Noordkaap dag 4

10 september 2021 - Helsinki, Finland

Soms heb je van die dagen, dat je denk dat je alles gehad hebt en dat begon gisteravond al.

Ik stond redelijk vooraan om in te checken bij de Silja Line naar Turku en normaal gesproken willen ze graag motoren eerst om plekjes te vullen. Echter ik was de enigste motorrijder en mijn plek was dwars achter de laatste vrachtwagen. Kon nog net van het autodek weg, voordat alles op slot ging.

Voordeel vanochtend was dat je ook met het vrachtverkeer eraf kon, dacht ik…

Toen bleek er een peloton politie studenten te staan om Covid documenten te controleren. Het vrachtverkeer mocht ongecontroleerd verder en ik was het eerste slachtoffer. Gele pas snel bij de hand en men meldde toegang geweigerd, want er staat maar 1 stempel Janssen in en de commandant had nog zo uitgelegd dat er altijd 2 stempels in moeten staan. Dus een nieuwe poging met QR code en ik mocht verder, dat is verdacht ! Janssen kennen ze in Finland niet, dus naar 45 minuten vertraging toch verder.

Spoorwegmuseum in Hyvinkaa bereikt naar een mooie tocht door de binnenwegen van Zuid Finland. Was samen met vader en kind de enigste bezoeker, dus van de suppoost, kaartverkoper, gids, toiletheer en kelner vrijstelling van het mondkapje.

Op de weg naar Helsinki stopt de Garmin navigatie ermee. Low battery, dat terwijl die in de houder zit. Dus met Google Maps verder op de headset.

Bijtijds in het hotel, blijkt mijn boeking op 3 Juli te zijn geannuleerd ? Dus met alle reserveringen kunnen bewijzen dat ik toch vandaag gepland stond. Sorry, klopt en u krijgt een kamer met mooi uitzicht (over de stalling van het plaatselijke openbaar vervoer bedrijf). Maar kamer bleek nog niet schoongemaakt te zijn. Duizend maal sorry… Nu gratis parkeren in parkeergarage, een suite en gratis toegang tot de wellness.

Ben benieuwd wat me morgen te wachten staat….