Berlijn Centennial feestje dag 3

8 juli 2023 - Potsdam, Duitsland

Alweer de laatste complete dag in Berlijn en Potsdam en weer een vol programma. Na het vroege ontbijt een spannend moment : start de motor weer na de korte oplaadcyclus of hebben we weer hulp van de wegenwacht nodig ? Dus contact aan en zo snel mogelijk starten en zowaar direct lopen, als of er niets aan de hand was geweest. Om de accu wat langer te laden staat er vandaag een aantal langere trajecten op de planning. Met als eerste een stuk over de ring autosnelweg A10 van Berlijn en de A13 richting Krausnick. Niet een hele gelukkige keuze want op sommige stukken al stapvoets rijdende auto's vanwege het zaterdagse vakantie verkeer.

In Krausnick heb je niet alleen een subtropisch zwembad aan de Tropical-Island Allee in een voormalige hal van een Zeppeling bouwer, maar ook het voormalig Russische vliegveld Brand-Briesen. Hier de hele start- en landingsbaan afgereden over de hobbelige betonplaten richting de voormalige vliegtuigbunkers. Deze stonden vol met bouwmaterialen achter hekken, maar toch een aantal mooie foto's kunnen maken op de taxibanen. De overkant met de voormalige verblijven van de manschappen was helaas afgesloten voor motoren en auto's, zoals de vorige eigenaren van mijn motor al vertelden gisteren.

Daarna verder naar het Giethoorn van Oost-Duitsland : Schlepzig, waar ik net voor de drukte was. Overal kano verhuur om op de verschillende sloten, vaarten en rivieren te peddelen. Echter mijn doel was de whiskey destilleerderij Stork. Mooi pand, gezellige binnenplaats en zowaar de mogelijkheid om met een groep vroege Duitse alcoholisten een kleine rondleiding te doen. Geen whiskey geprobeerd, maar een paar exotische smaken mee naar huis genomen : whiskey/rosé en likeur met appeltaart smaak.

Onderweg naar de volgende bestemming hele exotische voertuigen gezien : een oud busje van de Volkspolizei, een voormalig DDR tank en een militair Trabantje. Maar leuker was het bezoek aan de race motoren van BMW op het Spreewaldring circuit. Hier werd niet alleen gereden met exclusieve race auto's, zoals Audi R8, Mercedes AMG GT, BMW M3 en een Ferrari, maar ook met de S1000RR modellen van BMW. De organisatie was in handen van Moto Racing School van Nicki Scharf, die dezelfde kledingleverancier heeft, als ik. Dat leidde tot een hartelijke ontvangst en een paddock tour met uitleg over afstellingen van de race- en testmotoren door de aanwezige monteurs en op de stand van HEL Performance racing parts. Deelnemers konden tegen betaling 2 sessies van 40 minuten testrijden onder begeleiding van instructeurs in een beginners, gevorderden en experts groep. En dat alles onder het genot van een hapje en een drankje ... Hier me kostelijk vermaakt.

Maar vanwege de tijd na de middag vertrokken voor een toeristische route terug naar het hotel door het Baruther Urstromtal (kort achter een Trioliet SM 2 1500 ZK !) en door het museumdorp Baruther Glashütte. Als laatste op deze route vol met motoren nog getankt voor de rit terug naar huis.

In de tweede middaghelft met tramlijn 96 en S-Bahn 7 wederom op weg naar de beurs met een speciaal doel. Op vrijdag avond en zaterdag was er namelijk een demo van een Amerikaanse politie rodeo op de motor door Quinn Redeker. Deze voormalig motoragent probeert zo behendig mogelijk een parcours af te leggen tussen allerlei verkeerskegels door, waarbij de tijd bepalend is. Van zijn proefrondje heb ik een video op de blog geplaatst. Het mooiste was de meet & greet na afloop met deze meervoudig kampioen politie rodeo en de nodige tips gekregen om ook zo goed te worden ... Nog even een rondgang langs de FMX vliegende motoren demo en de speciale R18 modellen, waarbij mijn favoriet Iron Annie van het Zwitserse VTR Customs er in het echt nog spectaculairder uitzag dan op de foto's in de tijdschriften. Op de terugweg naar het hotel nog even "gedineerd" op de Potsdam Hauptbahnhof Passagen  !