Berlijn Centennial feestje dag 2

7 juli 2023 - Potsdam, Duitsland

Vandaag een strak programma met vele verschillende activiteiten, waarop ik me bij voorbaat al zeer had verheugd.

Gelukkig had het hotel ontbijtmogelijkheden vanaf 7.00 uur, dus om 8.00 uur eerst even een klein ommetje naar de plaatselijke Edeka supermarkt in het Stern winkelcentrum om de drankvoorraad aan te vullen. 1/2 liters in de koelkast op de hotelkamer en een aantal in de bagagetassen achterop de motor. Cola light en Almdudler light wel te verstaan ... En op pad naar de eerste bestemming : het motorcrossterrein van de MCC Schenkenhorst in Stahnsdorf. Het laatste stuk naar de crossbaan in stijl op een goed verharde gravelweg gereden. Bij aankomst was het parkeerterrein nog dicht en mocht ik de motor bij de campinggasten parkeren. Nog even een Braziliaans team geholpen die voor BMW opnames kwamen maken met een Insta 360 camera, maar aan de Duitse portier niet duidelijk konden maken dat ze met hun apparatuur tot aan de rand van de baan wilden rijden. De talenkennis kwam geregeld van pas in de gesprekken met de deelnemers uit o.a. Hongarije, Roemenië, Albanië, Polen, Zweden en Spanje. Zij hadden zich allemaal ingeschreven voor een directe kwalificatie voor de GS Trophy competitie, die BMW volgend jaar met teams uit de hele wereld organiseert in Namibië. Bij verschillende oefeningen gekeken, zoals keren van de motor op een zanderige helling, cirkels rijden, gravels oversteken met plankjes, banden plaksessies, etc. Op terrein een gezellige mix tussen teambuilding en competitie.

Om 11.30 uur vertrokken naar de volgende bestemming : het Alliertenmuseum aan de Clayallee in Berlijn. Een gratis museum in een oude originele Amerikaanse bioscoop uit de tijd van de bezetting van Berlijn door de geallieerden. Hier was van alles te zien : van de originele versies van Checkpoint Charlie, tot een omgebouwde bommenwerper, die ingezet is geweest bij de luchtbrug op West Berlijn en een heleboel vlaggen, vaandels, gebruiksvoorwerpen en uniformen. Straatmeubilair, oude smokkeltunnels en media mochten ook niet ontbreken. Geschiedenis en toch actueel met de situatie in Oekraïne.

Om 13.00 uur bij de Messe, die om 14.00 uur zou open gaan mijn motor geparkeerd en naar de ingang gelopen. Nu alles gratis, zelfs de garderobe en de toiletten. Om 13.15 uur door de beveiliging uit het voorportaal verjaagd naar buiten in verband met de veiligheid. Daar waren veel bezoekers het niet mee eens, aangezien zij geen toegang meer hadden tot de spullen in de garderobe en de toiletten. Bij temperaturen boven de 30 graden, wel handig om hier water te kunnen halen. Een paar Nederlanders getroffen, die woest waren, want die hadden verwacht dat het spektakel al om 10.00 uur zou open gaan. Binnen eerst geprobeerd kaarten voor zaterdag te krijgen voor een fabrieksbezoek (wat niet mogelijk bleek) en wat merchandise in verband met het 100 jarig bestaan van BMW Motorrad. Daarna snel over de beurs langs de tour operators, nieuwste modellen en toeleveranciers. Bij één van de tour operators, zelfs een baan aangeboden gekregen als tourguide ... Leuk was ook het gesprek bij een Franse kunstenares met BMW aquarellen uit Biarritz, die getrouwd bleek met een Molukse man uit Arnhem. Tenslotte nog even met Shawn Thomas gesproken, wiens motor (F850GS Trophy) ik eerder dit jaar te koop zag staan bij Anbergen Motoren in Ommen van de vorige GS Trophy in Nieuw-Zeeland.

Daarna een heel interessant gesprek met de eerste eigenaren van mijn gele BMW 650 XCountry alias Bumblebee onder het genot van steaks bij het Blockhaus restaurant net buiten de beurs. De motor is als demo met 3000 kilometer bij BMW Berlin gekocht en voorzien van de Sebring uitlaat en de sticker op de tank. Met name de echtgenote heeft er zo'n 12000 kilometer mee gereden. En de motor is verkocht aan een handelaar in Stettin, vanwege problemen met starten. Beiden zijn inmiddels gepensioneerd, maar rijden nog wel BMW motoren. En als het even kan offroad. Het weerzien met hun oude motor was buitengewoon leuk voor iedereen.

Om de dag af te sluiten iets speciaals op de planning. De kleding leverancier was nogal gecharmeerd van de foto van hun jas bij de Dark Hedges in Noord Ierland, dat ik van hun een nieuw model zomerjack dat op de markt komt mocht testen. Wel wilden ze weer een aantal mooie sfeerplaatjes in het buitenland hebben. Dus contact gelegd met een fotograaf in Potsdam, die op een paar herkenbare plekken foto's zou maken. De eerste kon niet, maar de tweede fotografe vond het wel een leuke opdracht. Dus samen met de Kathleen Friederich (oud Duits kampioen hardlopen 800 en 1500 meter en nu fotografe) vanaf de Glienicke brug (uitwisseling van spionnen en agenten) naar het originele Brandenburger Tor, Holländisches Viertel, Schiffbauergasse, Schloss Sansouci, de historische Mühle en de Sizilianischer Garten en bij mooi weer geweldige foto's kunnen maken voor privé en zakelijk gebruik. Die zullen later worden toegevoegd aan de blog.

Na het afscheid een déjà-vu moment. Voor het eerst start de motor niet meer in al die tijd dat ik ermee rij en iedereen is weg. Dus hulp moeten inschakelen van de wegenwacht van de ADAC via de ANWB alarmcentrale. De accu alvast bereikbaar gemaakt (met tips van Arnold van Adventure Bike), gestoken door tientallen muggen en 3 flessen frisdrank uit de tassen opgedronken ter compensatie van de hitte. Om 21.30 uur de boel met één jumpstart weer aan de gang met een accu booster. Echter naar het hotel was het maar 15 minuten rijden. Mocht dit niet voldoende zijn om de accu weer leefbaar te krijgen mocht ik de wegenwacht de volgende ochtend bellen voor een 2e starthulp. De volgende dag echter meer kilometers op de planning, dus dan zou het probleem definitief weg moeten zijn.

Een enerverende dag met vele interessante belevenissen tot een goed einde gebracht en na een lekkere koude douche naar bed, maar overal jeuk van de muggensteken !