Berlijn Centennial feestje dag 1

6 juli 2023 - Potsdam, Duitsland

Ook nu weer slecht internet in het hotel, dus de verhalen en belevenissen van de afgelopen dagen maar achteraf geschreven. Ook de foto's en video's thuis maar even overgezet in de blog vanwege de hoeveelheid data. De komende dagen volgen de andere dagblogs, maar nu eerst de reis naar Potsdam.

Vroeg vertrokken aangezien ik ook dit keer geen zin had om via de snelweg naar Potsdam te rijden, maar zoveel mogelijk binnendoor. In de ochtend was het nog redelijk fris, maar qua kleding me voorbereid op een warme dag, waarbij ik de nieuwe Summer motorjas van Damen goed kon testen. Het begin viel niet mee. Bij Albergen bemerkte ik dat mijn zonneklep van de helm los zat. Die was eenvoudig weer vast te schroeven. In Weerselo een vrachtwagen die mij blijkbaar niet gezien had en maar voorrang nam in het dorp : remmen werkten in ieder geval goed. En bij de Lutte een wegversmalling met stoplichten, zonder tegenliggers ... Daarna het eerste stuk een beetje gesmokkeld en bij de Lutte de snelweg op richting het Teutoburger Wald, daar er weer af en via Hilter, Kalletal en Extertal naar Barntrup. Daar een plas- en tankstop om het vervolgens heel makkelijk te maken : volg de B1 en je komt in Potsdam. Afgezien van wat omleidingen was dit goed te doen en was het een kwestie van borden lezen en volgen.

Eerstvolgende stop was een modelspoor winkel in Hildesheim, waar ik al eens eerder was geweest. Die had op de website mooie aanbiedingen, dus de eerste aankopen van de vakantie zaten al in de tas. Onderweg waren bij spoorweg overgangen (wat kunnen die lang gesloten zijn in Duitsland) tevens de gekochte modellen in het echt gezien. Bij Braunschweig problemen op de snelweg A2, dus opeens 4 kilometer file op de B1. Maar met de motor snel erlangs kunnen komen. Met name het stuk in voormalig Oost-Duitsland vanaf Helmstedt was interessant : lange wegen met bomen, kinderkopjes als wegdek, veel plaatsen die eindigen op ...leben en een snelle doorgaande weg door Maagdenburg gevonden. Op de lange wegen met bomen waarschuwingsborden dat je niet harder mag dan 70 km/h aangezien anders de boom hard aankomt bij een botsing ...

Laatste tankstop net voor Postdam en om 18.30 uur was ik in het hotel. Daar kon de motor na inchecken direct de garage in en na uit- en afladen ik zelf richting het restaurant. Grote kamer geschikt voor gehandicapten, dus volop ruimte (ook in de douche en op het toilet). Hotel was vol geboekt, maar slechts één andere bezoeker van de BMW Motorrad Days uit Spanje gezien.