Noordkaap dag 8

14 september 2021 - Honningsvåg, Noorwegen

Precies een week onderweg en het einddoel is binnen bereik. Aangekomen in het laatste land op de tour : Noorwegen.

Ik wou vandaag via Angeli onverhard rijden, maar de langdurige regen van de laatste dagen konden de weg zomaar eens veranderen in een slipperig leempad en dat gedurende meer dan 100 kilometers. Dus maar mijn onderbuik gevoel gevolgd en gekozen voor de verharde weg 92. Bovendien ga ik weer een uur verschil krijgen bij het passeren van de grens.

Grappig om de verschillen tussen Noorwegen en Finland te zien :

Door gefreesd middenstuk is de motor in Noorwegen een stuk onstabieler. Bovendien was het asfalt in Finland van een veel betere kwaliteit.

Naast de vele loslopende rendieren in Finland en Noorwegen komt er in Noorwegen een extra groep bij : loslopende schapen. Gelukkig zijn die een stuk voorspelbaarder in gedrag.

Het aantal tankstations is in Noorwegen aanzienlijk minder, dus moet nu reisafstand en tanken precies op elkaar afstemmen.

Waar ik geen politie in Finland heb gezien is die er in Noorwegen vol op. Inmiddels 2 keer veilig langs een lasergun controle gereden.

De eerste keer 2 overnachtingen in hetzelfde hotel, om morgen naar het einddoel te gaan.

Het overnachten was nog wel een dingetje… Het geboekte en bevestigde hotel zat namelijk in verband met het einde van het seizoen al dicht. Op de deur stond een mededeling dat iedereen overgeboekt was naar een ander hotel in de stad.

Tenslotte was het opvallend om het verschil in landschap te zien. Van kleine boompjes, naar een soort van veengebied en aan het eind de ruige rotsen aan zee.

1. Tjeerd:
    14 september 2021
    Hé Tom
    Volg je 'op de voet'. Leuk al jouw commentaar met die prachtige beelden. Je bent er bijna! Nu nog veilig terug. We houden je in de gaten.
    Mooie dag morgen!