Noordkaap dag 19

25 september 2021 - Falun, Zweden

We kunnen weer. Motor terug van de dealer en mooie weersvoorspellingen, dacht ik …

Als ik iets heb geleerd de afgelopen dagen is dat niets te plannen is en verrassingen overal op de loer liggen.

Het zou vandaag 14 graden worden, maar de dag begon met een bevroren zadel in Lillehammer en een temperatuur van 2 graden. Zo koud had ik het nog niet getroffen. Mooi was te zien hoe de meren dampten onder de eerste zonnestralen.

Aangezien de achterband nog weinig grip had en de weg vochtig en koud vandaag gekozen voor verharde wegen. Zeker weg 201 rondom de Finnskogen richting de Zweedse grens maakte veel goed.

Bij de grensovergang een grote verrassing. Zweedse soldaten en een bord dat de grens gesloten was. De Zweden waren blijkbaar niet blij dat de Noren geen beperkingen meer hebben vanaf 16.00 uur. Even met een soldaat gesproken en van Noorwegen naar Zweden was wel mogelijk maar andersom niet. Gelukkig maar, anders weer een uitdaging gehad.

Opvallend was weer het kwaliteitsverschil in wegen. Waar ik in Noorwegen een onrustige motor had vanwege gefreesd wegdek in Zweden weer mooi vlak asfalt.

Volgende stop was een groot evenement gedurende het hele weekend in Safsen. Hier kon je nieuwe BMW motoren testen en werd er van alles uitgelegd over offroad rijden in het Zweeds. Ontzettend druk, maar wel gezellig. Aan het bezoek nog een fraai T-shirt overgehouden.

Laatste stuk naar Falun gereden naar een alternatief voor een hotel bleek zowaar nog een stukje offroad te hebben. Morgen weer het laatste stuk naar de boot naar huis.