Noordkaap dag 17

23 september 2021 - Lillehammer, Noorwegen

De reisplannen zijn even drastisch gewijzigd, waarover hieronder meer informatie. Wat er uitzag als een redelijk saaie verbindingsetappe van Trondheim naar Lillehammer is toch nog een echt avontuur geworden.

Vanochtend lunchpakket gemaakt en vroeg op pad om de buien van 7.30 uur in Trondheim voor te zijn. De navigatie had ik verboden om via de E6 te vertrekken, dus het werd een fraaie kustweg 707 de stad uit.

Een klein stukje E6 was onvermijdelijk, maar daarna via weg 3 en 30 richting Kvikne.

Je vraagt je namelijk af wat er in dit dorp met nog geen 600 inwoners zo speciaal is. Volgens mij is Kvikne het Mariaparochie van Noorwegen. Ten eerste is het strijdtoneel van 2 gemeentes die allebei grond willen hebben in dit dorp. Ten tweede is de plaatselijke kerk nationaal bekend. In Mariaparochie door de vertelling van Herman Finkers over het Kroamschudd’n, in Kvikne heeft de plaatselijke predikant het Noorse volkslied geschreven.

Volgend doel voor vandaag was om 1 van de tolwegen door het Nationaal Park Rondane te rijden. Op de toegangsweg erheen waren wegwerkzaamheden en daar heeft waarschijnlijk een rots de band van de achtervelg gedrukt en de binnenband beschadigd. Dus voor het tolpoortje van de Vingevejen tot stilstand gekomen.

Gelukkig was er een Noor, die me het nummer van de sleepdienst in Koppang kon geven en via de ANWB Alarmcentrale kregen ze opdracht om de motor op te halen. Ondertussen wat zaken geregeld en het bleek dat een passende band op voorraad was bij Motorspeed in Lillehammer. Hotelovernachting extra geboekt in plaats van Oslo en genoten van het uitzicht vanuit de sleepauto. Toeval ? De vader van de chauffeur heeft bij Scania Södertälje gewerkt en werkt nu in de vestiging in Lillehammer…

Nu motorloos 2 dagen in Lillehammer en morgen maar eens kijken hoe het verder gaat.

1. Lettie:
    24 september 2021
    Als je de gelegenheid hebt kan ik je de Peer Gynt route aanraden.