Noordkaap dag 16

22 september 2021 - Trondheim, Noorwegen

Het oorspronkelijke plan was om vanuit Trondheim op en neer te rijden naar de fraaie bruggen aan de kust (Atlantic Road), maar de weersverwachtingen voor de middag (wind en bewolking) hielden me tegen.

Dus vandaag een dagkaart voor de bus gekocht en me naar alle uithoeken van Trondheim laten brengen.

Het eerste stuk kon ik lopend af, namelijk naar de oude stadsbrug. Vlak daarachter ligt de oude wijk Bakklandet met allemaal knusse houten huisjes op de helling.

De helling is een obstakel voor menig fietser en daarvoor hebben ze hier iets unieks in de wereld. De Trampa fiets lift. Een voet op een soort van lopende band, andere op de trapper, betalen en je wordt de helling opgesleept.

Helaas niet voor voetgangers, dus via een paar geocaches naar boven gegaan.

Daar een rondje gemaakt op de attractie van Trondheim : fort Kristiansten en dat zonder toeristen. Perfect.

Daarna met de bus naar de boten en treinen in de haven. Daar rond gelopen. Popmuseum Rockheim was helaas gesloten. Dus verder met de tour in de stad.

Met de bus naar de kathedraal en een kaartje gekocht. Bleek geldig te zijn voor de kathedraal en de andere musea in de buurt. Binnen in deze kerk zijn kosten noch moeite gespaard, wat een hoeveelheid beeldhouwkunst. Geen gevel, afbeelding of beeltenis is gelijk. Aan orgels ook geen gebrek, ik heb er 4 grote geteld. En dan 3 etages gebrandschilderde ramen. Hier kon ik gerust een uur rondkijken en nog niet alles zien.

Daarna met hetzelfde kaartje naar het legermuseum. Daar van alles te zien vanaf de Vikingen tot de missie van het Noorse leger in Afghanistan. Hoe vaak hebben de Noren geen oorlog gevoerd met Zweden ? Ook de tweede Wereldoorlog kwam ruim aan bod. Buitengewoon interessant.

Als toetje vandaag gedineerd bij het restaurant in de TV toren van de Noorse omroep NRK. Niet draaierig geworden, want hij maakt 1 omwenteling per uur.

Morgen weer met meer omwentelingen van de motor naar de volgende bestemming.