Noordkaap dag 10

16 september 2021 - Tromsø, Noorwegen

Je kon vandaag merken dat de rit flink zuidwaarts ging. Het onvoorspelbare weer werd minder en de temperatuur door de zon aangenaam. Alleen de wind was bij vlagen hinderlijk.

Het eerste stuk terug van Honningvag naar de splitsing naar Alta is geen straf om nogmaals te regelen rijden. Hele kuddes rendieren langs de weg en de laatste tunnel is een fraai stukje offroad rijden, wat te zien is aan de motor. Als de nieuwe tunnel klaar is zullen velen deze donkere tunnel gaan missen.

De weg naar Alta was een conditie vreter. Op de hoogvlakte van het Stabbursdalen nationaal park de wind vol van linksvoor. Elke tegemoet komende vrachtwagen was een kleine uitdaging. Daarbij was de omgeving ronduit saai en open.

Het stuk E6 na Alta was daarentegen top. Mooie lange bochten, afgewisseld door tunnels en uitzicht op de fjorden en besneeuwde toppen.

Het laatste stuk van deze marathon etappe was leuk door de veerboten lijn 190 en 191 naar Tromso. Weer veel aanspraak van mensen op en voor de boot. Afrekenen van de boot is even afwachten. Ze scannen de kentekens van de voertuigen en die krijgen de rekening thuis. Hetzelfde systeem als bekeuringen in het buitenland. Ik ben benieuwd ! Mijn kentekenplaat was slecht te lezen door alle offroad vervuiling…