Berlijn Bring Mich Wieder nach Hause dag 2

2 juli 2022 - Berlin, Duitsland

Vandaag een drukke en interessante dag op het programma, namelijk het bezoek aan de BMW Motorrad Days waarvoor we in de voorverkoop al 2 weekend tickets hadden gekocht.

Lekker bijtijds richting de Messe gelopen (700 meter) en onderweg nog even de voorbereidingen gadegeslagen van Lilla Gyarmati die iets verder in een B&B zit en uitkomt in het dames team voor de aankomende GS Trophy 2022 in Albanië en voor aanvang van de beurs een persmoment had. Dus een mooie afleiding voor de opening van de beurs om 10.00 uur .... Helaas had men de eerste keer het niet helemaal onder controle (geen scanners, te weinig toegangsbandjes, te weinig personeel), zodat we pas om 10.15 uur naar binnen konden.

Uit ervaring van de vorige meetings zijn er een aantal zaken die je als eerste moet regelen : inschrijven voor events en workshop en daarna op zoek naar de merchandise. Met de late opening een uitdaging aangezien de groep dan aanzienlijk groter is. Maar gelukkig konden we ons inschrijven voor een fabrieksbezoek om 14.30 uur. Ondertussen een mooi boek gekregen over 90 jaar BMW Motorrad van 5 kg. dat we nu als ballast in de tas erbij kregen.

Tot 14.00 uur ons vermaakt op de beurs en de motoren van Michael van der Mark en Peter Hickman bekeken, waarbij de Gas Monkey Garage versie net terug kwam van het Festival of Speed uit Goodwood. Uitleg gekregen over het aanbrengen van de striping met de hand op de tanks van de BMW R18 modellen, verschillende tuners en toeleveranciers bekeken en genoten van een trailshow. Consumptiemunten gaven recht op drankjes. Deze werden wel heel bijzonder geserveerd, namelijk in plastic maatbekers van 0.5 liter ! Binnen stonden de standhouders nog van de Pure & Crafted beurs, dus veel artistieke hoogstandjes gezien.

Om 14.30 uur bij de shuttle bus bleek dat ze 50 mensen per tour van 2 uur hadden geboekt, echter had de VIP shuttle shuttle bus maar 40 zitplaatsen. Dus even moeten wachten op een vervangende bus. Maar daarna een mooie rondleiding door het magazijn, de 4 productielijnen (max. 200 motoren per dag) en de expeditie afdeling gehad. Tijd voor een bezoek aan de motoren assemblage en machine fabriek was er helaas niet. Dit keer was de shuttlebus vertrokken zonder onze groep, zodat we op kosten van BMW in de kantine nog iets lekkers aangeboden kregen.

Terug naar de B&B om de bagage weg te brengen daarna de binnenstad in om te gaan eten. Overal druk, maar gelukkig nog een mooi plekje kunnen bemachtigen op de 1e etage van het Hardrock Café op de Kü-Damm.

De dag afgesloten door nog even terug naar de beurs te gaan om te genieten van de concerten in één van de hallen, die was omgebouwd tot een soort van Bierzelt.

1. John van der Kaap:
    11 juli 2022
    Hallo Tom,

'k Hoorde van Gert-Jan dat je onderweg bent naar Berlin, de broedplaats waar vele BMW R- en K-motoren het levenslicht zien. Jouw verhaal brengt bij mij een herinnering naar boven. Het zal 1990 (???) geweest zijn dat ik samen met twee vrienden cq leden van de BMW Motorclub Noord-Nederland het samengevoegde Berlijn en de BMW-Niederlassung Berlin bezocht. Geweldig, om te zien hoe motoren (spreekwoordelijk en letterlijk) aan de lopende band worden samengesteld. 'k Kan me niet herinneren welke machines van de lijn liepen, maar indrukwekkend was het desondanks.

Veel plezier in Berlin en hou het rubber op de weg.